"Oh what a night, late december back in 63'..."

Jag kom precis hem från Centralen, tåget från Hässleholm, Skåne!
Jag älskar Skåne, oavsett om det är vinter eller sommar. I just simply Love it.
    Jag och Pappa åkte ner på lördag förmiddag och kom fram runt tre till ett litet samhälle vid namn Bjärnum i norra skåne. Där har jag spenderat halva mitt liv. Nästan. Varje sommar ivarjefall, så länge jag kan minnas.
Där var det 50 årsfest för min Faster, vi kom dit några timmar innan och satt i köket och åt min farbrors fantastiska bröd, disskuterade viner och skalade potatis. Sen droppade det in lite gäster hit och dit. Jag älskar sånna hus där alla bara kan komma och gå och samtidigt är välkommna.
Jag träffade min pappas halvtokiga danska kusiner, min fasters stora nallebjörn till grönlandshund, och massor av andra intressanta och supertrevliga personer. Pratade, drack, åt, sjöng och skrålade.

    Några timmar efter middagen och efterrätten och spriten gick de flesta männen in i köket och hade lite 'vickning', hade seriösa disskutioner om tyskt (Mycket gott) öl från Lidl med olika alcoholhalt. Vilket som var bäst. Godast. Jag påpekade ironiskt detta, och skrattade åt dem. Jag kom däremot fram till att ölet med mer kolsyra i var godare. Dom kom aldrig fram till något. Och eftersom jag bara hade fått i mig några glas champagne, kallade dom mig fegis hela kvällen för att jag inte drack så värst mycket. Och dom sa vad jag skulle skriva på Facebook nästa dag; "Alltså, jag var på västa gubbfesten. Dom bara satt och disskuterade öl hela kvällen. Så himla tråkigt". Dom är så hærliga!
Jag förbättrade mitt danska ordförråd (även fast det fortfarande är uselt) eftersom hälften på festen var danskar.
En trevlig herre vid namn Stukas försökte få mig att sjunga också. Jag vägrade. :D

    Det var riktigt riktigt kul down there,
    Just nu vill jag bara åka tillbaka och skaffa mig en pudel, slå mig ner i någon liten håla och spendera resten av mitt liv där nere. För Stockholm är ingenting jämtemot Skåne. Verkligen.

Lyssnat på Pink Floyds "Shine on you crazy diamond" har jag också gjort.
Och det är precis vad jag gör just nu.
Asch, jag vill tillbaka till Skaune...

Well well,
Jag tror jag börjar min 9 timmars powernap nu.
Man blir trött av festande ;-)

Pussen
Jossa

Kommentarer
Postat av: Brangstrup från Lund

Skåne äger lätt ! Bra skrivet , synd att jag mådde så dåligt annars skulle jag kommit till bjärnum!

//Kairn


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0